Kirkkorakennus ja taide

Kirkkorakennuksen on suunnitellut arkkitehti Kaj Salenius. Kirkossa on tilaa 300 henkilölle, istumapaikkoja on 150. Rakennus valmistui ja vihittiin käyttöön 1954.

kirkkosali

Kirkkosali

Kirkkosali

Kirkko on omistettu Neitsyt Marialle. Salin oikealla ja vasemmalla sivustalla on kaksi Neitsyt Mariaan liittyvää maalausta. Nämä opaalimaalaukset, samoin kuin kastemalja, ikkunamaalaukset, taulut ja Marian patsas ovat hollantilaisen taiteilijan Lou Manchen suunnittelemia.

Vasemmassa maalauksessa on kuvattuna nainen kahdentoista tähden ympäröimänä. Kuva liittyy ilmestyskirjan jakeeseen 12:1: ”Taivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko, kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä”. Nainen symboloi Israelin kansaa, josta Messias syntyy. Hänessä voidaan nähdä myös Neitsyt Maria, Messiaan synnyttäjä.

Oikealla on kuvattuna Marian taivaaseenottaminen. Katolisen uskon mukaan Maria otettiin elämänsä päättyessä sieluineen ja ruumiineen taivaaseen, ennakoiden näin yleistä ylösnousemusta. Kirkko viettää tätä juhlaa elokuun 15. päivänä, mikä on samalla seurakunnan juhlapäivä.

kuori ja alttarit

Kuorin alttarilla toimitetaan päivittäin pyhä messu

Kuori ja tabernaakkeli

Kirkon kuorissa eli etuosassa sijaitsee nykyään kaksi alttaria, joista vanhempi on seinää vasten ja uudempi keskellä kuoritilaa. Seinää vasten olevan alttarin päällä on tabernaakkeli eli kaappi, jossa säilytetään pyhitettyä ehtoollisleipää. Kirkon uskon mukaan ylösnoussut ja kirkastunut Kristus on sanojensa mukaisesti läsnä messussa pyhitetyssä leivässä ja viinissä. Kristuksen läsnäolon merkiksi alttarin vieressä palaa aina punainen valo, niin kutsuttu ikuinen tuli.

Alttariseinän luonnonkivimosaiikki on saksalaisen Claus Kilianin suunnittelema. Ristiinnaulitun Kristuksen pitkät levitetyt kädet jakavat pelastuksen kaikille, jotka tulevat hänen luokseen. Hänen ympärillään on neljän evankelistan kuvat: enkeli on Matteus, kotka Johannes, leijona Markus ja härkä Luukas (vrt. Ilm. 4:7). Mosaiikin yläosa kuvaa Pyhän Hengen vuodatusta.

Vanhaan alttariin on asetettu pyhien Pius kymmenennen, Kristoforoksen ja Maria Gorettin reliikit eli pyhäinjäännökset. Uuden alttarin alla on pyhän Birgitan ja hänen tyttärensä Katariinan reliikki. Pyhät ihmiset toimivat katolisen käsityksen mukaan kristityn esikuvina ja esirukoilijoina.

kastekappeli

Kastekappeli

Kastekappeli
Kuorin vieressä on kastekappeli kastemaljoineen ja pääsiäiskynttilöineen. Kasteet toimitetaan yleensä kirkossa. Kaste on yksi kirkon seitsemästä sakramentista ja portti kristilliseen elämään. Myös vihkivesimaljat kirkkosalin ovien luona muistuttavat kirkkoon saapuvaa kasteesta. Kirkkoon astuessaan katolinen polvistumisen lisäksi kastaa sormensa vihkiveteen ja tekee ristinmerkin, mikä ilmentää kastetta porttina kirkkoon.

Rippituolit, urut ja kellot

Kirkon takaosan toisella puolella sijaitsevat rippituolit. Mekaaniset urut parvella ovat tukholmalaisen Richard Jacobyn rakentamat 1965. Niissä on seitsemäntoista rekisteriä, kaksi manuaalia ja jalkio.Tornissa on kolme kelloa, joita soitetaan sunnuntaisin ennen messua ja erityistilaisuuksissa.

Marian patsas

Neitsyt Marian patsas kirkon takaosassa edustaa tyyppiä, jota kutsutaan ”Viisauden istuimeksi” (lat. Sedes sapientiae). Maria on Kristuksen, lihaksi tulleen Sanan ja viisauden istuin. Seurakuntalaiset sytyttävät usein kynttilän Herran äidin kunniaksi. Kynttilä jää rukouksena palamaan, kun sen sytyttäjä itse lähtee kirkosta. Patsaan äärellä voi lausua esimerkiksi ”Terve Maria” –rukouksen:

viisauden istuin

Viisauden istuin

Terve Maria armoitettu.
Herra sinun kanssasi.
Siunattu sinä naisten joukossa
ja siunattu kohtusi hedelmä Jeesus.
Pyhä Maria, Jumalanäiti,
rukoile meidän syntisten puolesta
nyt ja kuolemamme hetkenä.
Aamen.

Powered by WordPress | Designed by: diet | Thanks to lasik, online colleges and seo